23 de juliol 2013

Camí de la JMJ (2ª part) - Visitant la patrona del Brasil

21 de Juliol

Avui ens espera un viatge en autobús fins a Aparecida do Norte on es troba un dels santuaris més grans del món i que acull a la patrona del Brasil, la mare de Déu d'Aparecida.

Ens impressiona veure tanta gent mentre ens dirigim a la Pousada do Papa, el nostre allotjament d'aquests dies. I és que comencem a trobar-nos en ambient. Entrem a la zona de santuari... i per fi ens trobem amb un grup de samarretes blaves que són els nostres companys de la Conferència Episcopal Espanyola. Intercanviem experiències, fotografies, vivències i fins i tot ens fem una foto amb en Rouco!... Llàstima no hem pogut compartir la missa amb ells ja que no hem arribat a temps. Ells continuen viatge cap a Rio mentre nosaltres passarem dos nits aquí.

Visitem la basílica, d'estil modern, senzill i acollidor, amb vitralls de colors i capelles diverses, com ara la dels motoristes i la de les espelmes, on hi pots veure petits incendis produïts per tantes flames juntes.

Sortint de la basílica ens endinsem per la "passarel·la de la fe", un viaducte que uneix la basílica nova amb l'antiga, on es venera una altre imatge de la patrona. En Sergio, la Jenny i la Mari Carmen es compren un gelat típic del lloc que sembla ser dura més del recomanat. Prop d'aquí hi ha un mirador on es poden fer molt bones fotos del lloc. Dinem en un lloc anomenat Praça d'alimentação, una mena de "merendero" gegant rodejat de tendes de menjar.

A les 18h, amb el cardenal d'Aparecida i mossèn Javi concelebrant (entre d'altres mossèns), hem pogut participar de la primera Eucaristia amb sabor "jmjotenc". Curiosament, els brasilers no s'acostumen a donar la pau, però com avui és celebració solemne, si ho fem. Acabada la missa, molt animada amb cants i gestos carismàtics, passem per davant de la imatge de la Mare de Déu, que és força petita i "moreneta" com la nostra estimada Mare de Déu de Montserrat.

En sortir de la basílica hi ha molta tranquilitat, la gent ha marxat i es respira molt bé, el dia ha estat intens i anem a dormir tot pensant en l'excursió al riu que farem demà.

22 de juliol

El matí ha començat amb bon peu. Sol i temperatures molt càlides a ple hivern. Hem decidit anar a veure el lloc on es va produir el miracle de l'aparició de la imatge de la verge. Hi havia un llarg camí sota un Sol de justícia. Justament quan estàvem cansats i suats de tant caminar, un amable conductor de cavalls ens ha portat en carruatge al mirador de les pedres i al port del riu on es van trobar, allà cap al 1717, la imatge de la verge d'Aparecida.

Què va passar amb aquesta imatge? Doncs veureu, com dèiem, al segle XVIII, uns bons pescadors van trobar al riu Paraíba una imatge sense cap d'una verge negre. Més endavant, van recuperar també el cap i miraculosament després d'això van realitzar diverses pesques abundants, tot iniciant una tradició de miracles que continua avui dia. Per això és una Mare de Déu molt venerada al Brasil.

En tornar a la basílica hem pogut gaudir del Morro de Precépio, un pessebre permanent de figures gegants, amb passatges de l'Evangeli, oracions i símbols diversos, com l'aigua viva que neix del pessebre (sabeu qui és, no?), mentre anem pensant en què farem a la tarda, ja que avui sembla que toca excursió.

Agafant forces amb un self-service (Brasil està ple d'aquests restaurants) sortim en direcció al Morro da Nossa Senhora, un petit turonet on es troba una curiosa i gegantina escultura de la Mare de Déu d'Aparecida, dins de la qual pots entrar (literalment) i des de la qual pots contemplar tota la vall. Hi ha molta gent que diposita oracions i fotos dins de la Verge per demanar protecció.

A la següent foto podeu veure el nostre grup al Morro da Nossa Senhora

Després de tornar a la basílica, hem vist al Papa baixant de l'avió per televisió. Ja ha arribat a Brasil!, i amb molta emoció a les 16h hem assistit a missa. La celebració ha estat molt folklòrica, amb mocadors, bicis i mossèns amb barrets mexicans (adjuntem foto), després hem sopat veient al Papa a la tele, tot desitjant que sigui demà per veure'l a Rio.

Finalment dir que l'ambient del dia d'avui ha estat meravellòs, hem gaudit de molta companyia, molts grups es volien fer fotos amb nosaltres. Ens quedem especialment amb un grup d'argentins, vinguts de Patagònia fent 50 hores d'autocar. Tota una mostra de fe i estimació a l'Esglèsia i al Sant Pare.

Igual que fa un parell de dies vam deixar-vos una coneguda oració en portuguès, avui posem una altre. Pregueu per nosaltres, que demà comença el millor!

Oração Oficial da JMJ

Ó Pai, enviaste o Teu Filho Eterno para salvar o mundo e escolheste homens e mulheres para que, por Ele, com Ele e nEle, proclamassem a Boa-Nova a todas as nações. Concede as graças necessárias para que brilhe no rosto de todos os jovens a alegria de serem, pela força do Espírito, os evangelizadores de que a Igreja precisa no Terceiro Milênio.

Ó Cristo, Redentor da humanidade, Tua imagem de braços abertos no alto do Corcovado acolhe todos os povos. Em Tua oferta pascal, nos conduziste pelo Espírito Santo ao encontro filial com o Pai. Os jovens, que se alimentam da Eucaristia, Te ouvem na Palavra e Te encontram no irmão, necessitam de Tua infinita misericórdia para percorrer os caminhos do mundo como discípulos-missionários da nova evangelização.

Ó Espírito Santo, Amor do Pai e do Filho, com o esplendor da Tua Verdade e com o fogo do Teu Amor, envia Tua Luz sobre todos os jovens para que, impulsionados pela Jornada Mundial da Juventude, levem aos quatro cantos do mundo a fé, a esperança e a caridade, tornando-se grandes construtores da cultura da vida e da paz e os protagonistas de um mundo novo.

Amém!